Toen ik in 2004 mijn eigen bedrijfje oprichtte, moest er natuurlijk eerst een naam en vervolgens een logo bedacht worden. Omdat ik de 'media'-wereld op drie vlakken, tekst, foto en webdesign, in ging stappen kwam ik al vlug uit op de naam Hein Arns Media Produkties. Het logo stelde eigenlijk niets voor, maar ik was er tevreden mee.

Al snel bleek dat de volledige naam van mijn bedrijf in de 'volksmond' verbasterd werd tot Arns Media. Hardnekkig hield ik echter nog vast aan de volledige naam. Het was vechten tegen de bierkaai. Van lieverlee ging ik zelf ook de korte versie gebruiken en in 2010 kapte ik definitief 'Hein' en het bewust fout geschreven 'Produkties' van de naam af. Voortaan zou het Arns Media zijn.

logo_2010_vierkantHet nieuwe logo 2010

Dus moest er ook een nieuw logo ontworpen worden. De kleurstelling van het oude logo (rood, wit en blauw) sprak me nog steeds aan. Het nieuwe logo werd daarom opnieuw in deze kleuren ontworpen. Ik liet nieuwe enveloppen maken met het nieuwe logo, maar visitekaartjes (voorzien van de oude bedrijfsnaam en het oude logo) had ik nog in overvloed. Een maand geleden was de voorraad echter op en moest er een nieuw visitekaartje komen. Overal waar ik nu mijn nieuwe kaartje afgeef wordt ik aangesproken op de kleurstelling want die zou van de Nederlandse vlag afgeleid zijn. Neen, en driewerf neen. De kleurstelling van Arns Media is van iets totaal anders afgeleid, namelijk de laatste kleurstelling van de vrachtwagen van Arns Olie het bedrijf van mijn ouders.

Bedford2_wDe vrachtwagen voor kolen van mijn vader

Mijn grootvader startte in de vorige eeuw de Elstsche Brandstoffen Handel (E.B.H) H.A. Arns & Zn. Dit bedrijf werd door mijn vader en moeder overgenomen. De huiskleuren van de E.B.H. waren rood en wit. Mijn ouders veranderden de naam in Arns Kolen en Olie. Toen door de opkomst van aardgas de handel in kolen afgestoten werd, veranderde ook de kleurstelling van de vrachtwagen van mijn vader. Van rood en wit ging het naar overwegend wit, een zwart chassis en een rood-blauwe baan over de tank en de cabine (de Calpam-kleuren). Op enig moment besloten mijn ouders om de olie bij een andere leverancier in te gaan kopen. De nieuwe leverancier werd de GELKO uit Wageningen waar mijn oom directeur was. Ook de kleurstellingen van de GELKO werd overgenomen.

Hanomag_Kurier_calpam_wDe tankwagen in 'Calpam' kleuren

Dus stond ik met mijn vader twee maanden in Wageningen onze vrachtwagen over te spuiten. Zelfs de belettering (in die tijd werden er nog geen stickers aangebracht) deed ik zelf. De GELKO kleuren waren overwegend wit met een donker blauw chassis, dak en rand van de tank, terwijl de velgen crèmekleurig waren. Voor de belettering hield mijn vader vast aan rode letters met een zwarte schaduw.

Hanomag_Henschel_F55_wDe laatste tankwagen, nog steeds in 'Calpam' kleuren

Bij het ontwerpen van de huisstijl van Arns Media koos ik uit dit kleurenpalet de kleuren rood, wit en blauw om voor mijn logo te gebruiken. Er is dus geen sprake van een nationale kleurstelling, maar meer van couleur locale.